Methodieken

Beloningssystemen

De kinderopvang Road2School leert kinderen nieuwe vaardigheden aan. Het aanleren van nieuwe vaardigheden en/of gewenst gedrag kan worden gestimuleerd door middel van een beloningssysteem. Er wordt gekeken welke vorm van beloning passend is bij het kind. Het kind kan al voldoende hebben aan een high five of een dikke duim. Mocht dat niet voldoende zijn dan kunnen er andere beloningssystemen worden aangeboden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Stickerkaarten,
  • Directe beloningen, zoals een snoepje o.i.d.,
  • Dikke duim kaarten,
  • Stapsgewijze beloning, waarbij bij gewenst gedrag een kind bijvoorbeeld een puzzelstukje kan verdienen tot de puzzel compleet is.

Visuele hulpmiddelen

Op de groep wordt gebruik gemaakt van visuele hulpmiddelen ter ondersteuning van het dagprogramma en om nieuwe vaardigheden aan te leren. Dit zijn onder andere;

  • Foto’s,
  • Pictogrammen,
  • Voorbeelden uittekenen,
  • Time-timer / Zandloper ,
  • Keuzebord d.m.v. foto’s en pictogrammen,
  • Gebarentaal.

Hulpmiddelen voor de prikkelverwerking

Om de prikkels bij het kind te verminderen kan er in overleg met de kinderfysiotherapeute hulpmiddelen ingezet worden. Hiermee wordt het kind geholpen in het dagelijks functioneren. 

Hulpmiddelen zijn:

  • Verzwaringsvest,
  • Wiebelkussen,
  • Zitbal,
  • Koptelefoon,
  • Schot,
  • Kauwveter/kauwring.

Regels

Binnen de groep wordt gewerkt aan de hand van de zg. Operante leertheorie (competentiemodel). Kinderen worden op een positieve manier benaderd. Zwakke vaardigheden en ongewenst gedrag worden door middel van gedragsmodeling (is dit een goed woord?) omgebogen naar passend en gewenst gedrag.

Herhaling

Voor kinderen is het van belang dat veelvuldige herhaling van vaardigheden en regels wordt aangeboden. Hierdoor kunnen de kinderen onbekende regels en nieuwe vaardigheden eigen maken.

Consequente aanpak

Het is gewenst dat jeugdhulp medewerkers die werkzaam zijn met deze doelgroep, voorspelbaar en duidelijk zijn en op één lijn zitten.