Taal

Road2School biedt kinderen verschillende uitdagingen om de Nederlandse taal te stimuleren.  Er wordt gewerkt met methodes zoals “Puk”, “Knoop het goed in je oren””,  “Ik ben Bas”. De methodes hebben verschillende thema’s en waarbij kinderen geprikkeld worden in de taal. Zowel taalbegrip, spraak als luistervaardigheid wordt gestimuleerd. Daarnaast zijn er voor de kinderen verschillende soorten taalwerkjes om te oefenen met taal.  In het dagprogramma staat aangegeven op welke dagen met wat voor werkjes de kinderen aan de slag gaan. Ook taal is hier een onderdeel van.

Voorlezen is ook een manier om met taal te werken. Kinderen focussen zich op het luisteren van het verhaal en bij het zien van de plaatjes krijgen zij inzicht in het verhaal. Zo wordt de taalbegrip en luistervaardigheid verbreed.  Om deze reden wordt het voorlezen vaak als activiteit gedaan, elke dag wordt er voorgelezen in de middag. De kinderen zitten gezamenlijk in een kring en de jeugdhulp medewerker leest een prentenboek voor.

Taal wordt de gehele dag door gestimuleerd door te praten, voorlezen, te oefenen met werkjes, verschillende methodes te gebruiken ect.  Zingen van kinderliedjes met gebaren erbij is een leuke wijze om taal aan te leren. Kinderen vinden dit niet alleen leuk om te doen maar het helpt hen de vaardigheden van de taal te vergroten.  Regelmatig dezelfde kinderliedjes zingen zorgt voor herhaling, kinderen kunnen na enige tijd zelf meezingen met de bijbehorende gebaren. Luisteren,  taalbegrip (d.m.v.  gebaren), spraak wordt met zingen geprikkeld.