Road2School kinderopvang Den Haag biedt kinderen verschillende uitdagingen om de Nederlandse taal te stimuleren. Er wordt gewerkt met methodes zoals “Puk”, “Knoop het goed in je oren””, “Ik ben Bas”. Waar Road2School vooral mee werkt is “speelpleziermethodiek”. Speelplezier wordt zowel bij de Rups, Vlinders en de Uil gebruikt. Speelplezier is een VVE-programma. De methodes hebben verschillende thema’s, waarbij de kinderen geprikkeld worden in de taal. Zowel taalbegrip, spraak als luistervaardigheid wordt gestimuleerd. Speelplezier zijn steeds terugkerende activiteiten die zowel taal, cognitie maar ook spel stimuleert. De kinderen kijken naar een demonstratiespel, aansluitend een pantomime (waarbij de taal uitgebeeld wordt), daarna mogen de kinderen samen met de pedagogisch medewerker het spel verder uitspelen. Waarbij de taal nog meer gestimuleerd wordt.
Voorlezen is ook een mooie manier om met taal te werken. Kinderen focussen zich op het luisteren van het verhaal en bij het zien van de plaatjes krijgen zij inzicht in het verhaal. Zo wordt de taalbegrip en luistervaardigheid verbreed. Om deze reden wordt het voorlezen vaak als activiteit gedaan, elke dag wordt er voorgelezen in de middag.
Taal wordt de gehele dag door gestimuleerd door te praten, voorlezen, te oefenen met werkjes, verschillende methodes te gebruiken ect. Zingen van kinderliedjes met gebaren erbij is een leuke wijze om taal aan te leren. Kinderen vinden dit niet alleen leuk om te doen maar het helpt hen de vaardigheden van de taal te vergroten. Regelmatig dezelfde kinderliedjes zingen zorgt voor herhaling, kinderen kunnen na enige tijd zelf meezingen met de bijbehorende gebaren. Luisteren, taalbegrip (d.m.v. gebaren), spraak wordt met zingen geprikkeld.
“Bo de beer” is een emotioneel programma wat door jong en oud gebruikt kan worden, maar ook individueel en in de kring. De kinderen leren door dit programma meer over zichzelf; wat vinden zij lekker en wat niet, waar zijn zij goed in, hoe zie ik eruit, waar worden zij blij van en waarvan niet ect.
Daarnaast worden alle basisemoties in de kring d.v.m. activiteiten aangeboden. Deze emotielessen hangen samen met het thema wat die maand centraal staat.
“Doos vol gevoelens en Hopla” kunnen hier ook gebruikt voor worden.
Voor de BSO maken wij ook gebruik van emotie kaarten, hierbij kunnen zij de kaarten pakken waarbij zij iets voelen of juist in vinden.
Op Road2School wordt er veel gedaan om de creativiteit van het kind te verruimen.
De kinderen krijgen muziekles, er worden verschillenden instrumenten naar voren gebracht waaruit de kinderen mogen kiezen. Muziek stimuleert kinderen op veel vaardigheden zoals luisteren, praten, zingen ect. Door muziek te maken luisteren kinderen aandacht naar het geluid en als erbij gezongen wordt stimuleert dit het praten en zingen.
Een andere vorm van creatieve uiting is knutselen. De knutselwerkjes zijn gebaseerd op het thema waar op dat moment mee gewerkt wordt. Een voorbeeld van een thema is bijvoorbeeld thema ”dieren”. Hierbij zijn er verschillende knutselwerkjes dat de kinderen maken. Elk kind mag op zijn/haar eigen manier het knutselwerk maken. Het gaat erom dat het kind zich veilig voelt om zich te uiten en daarom zijn/haar eigen interpretatie op het knutselwerk mag geven. Door te knippen, plakken, kleuren, verven, vouwen, wordt de fijne motoriek van het kind gestimuleerd. De fijne motoriek zijn lichaamsbewegingen betreft de vingers. Daarnaast is knutselen ook leuk om te doen..
Bij Road2School wordt er aandacht besteedt aan de grove motoriek van de kinderen (gooien, springen, fietsen, hinkelen, rollen ect.). Dit doen wij door twee keer in de week baby en peutergym te gegeven. Elke maand heeft Road2School een nieuw thema, daar worden de lessen aan gekoppeld. Kinderen leren grove motorische vaardigheden aan door vooral te oefenen. Door een positieve en leuke sfeer aan een gymles te koppelen, zullen de kinderen vooral enorm veel plezier ervaren.
Er wordt gewerkt met het zg. “Portage programma” (vaardighedenlijst). Via deze observatielijst wordt er in kaart gebracht wat het ontwikkelingsniveau van het kind is m.b.t verschillende vaardigheden. Hiermee kunnen doelen worden geformuleerd.
Elke dag worden op de Rups en op de Vlinders ontwikkelingswerkjes aangeboden. Deze werkjes zijn passend bij het niveau van uw kind. D.m.v. deze werkjes kan de cognitie en de taalbegrip/spraak bevorderd worden. Ook worden de werkjes gelinkt aan het thema wat op dat moment aandacht voor is.